Tuesday, November 26, 2013

Tidur yang cukup itu penting untuk sihat....

Selamat pageeeeeeee!!!!

Yang sihat bersyukur lah sebab kamu masih mampu melakukan pekerjaan, yang sakit tetap bersyukur walaupun tidak mampu melakukan pekerjaan tetapi percaya Tuhan pasti akan memberikan kesembuhan kepada kamu..

 "Biar segala yang bernafas memuji Tuhan! Haleluya!" - Mazmur 150 : 6

Amennnnnnnnnnnnn.....!!!!

Siapa yang suka berkerja tetapi tidak pernah merasa penat? Dan siapa yang penat dan cepat merasa terlelap dan tidur dengan sepantasnya? Kalau saya sendiri lah kan, saya jenis yang suka berkerja dan kadang2 kesibukan berkerja tu rasa macam cepat ja masa berjalan, tengok2 jam Eiiii...maw balik dah pun...hehehe tetapi setelah selesai sesuatu perkerjaan itu..Nahhh...barulah rasa sakit pinggang lah, sakit bahu lah, sakit kakitangan la..Aiii kakitangan pula,,hehehe..tapi bila tidak berkerja....Adoiiiii lahhh...rasa macam baik berhenti kerja terus!

Actually orang2 yang berkerja macam kita ni...waktu rehat kita hanya apabila kita tidur. Sebab itu kita perlukan tidur yang secukupnya untuk mengecas kembali tenaga yang sudah kita gunakan semasa berkerja..Ala macam handphone tu...perlu cas lebih lama sekiranya kita gunakannya lebih. Betul tidak? Begitu juga dengan manusia...kalau kita berkerja lebih masa, jadi masa rehat pun kenalah lebih sikit...tapi tidak boleh lah terlebih rehat nanti bukan lebih baik tapi mengundang penyakit lain pula.

Adakah kamu tahu berapa jam waktu tidur yang cukup untuk orang dewasa macam kamu ni?**perhatikan ayat itu 'kamu' ok..i masih remaja..hikhikhik..perasan!) Semua golongan atau peringkat umur masing2 mempunyai waktu tidur yang diperlukan untuk gaya hidup yang sihat **tetiba rasa macam buat iklan kementerian kesihatan)

Jom kita tengok info yang saya dapat ni....

HOW MUCH SLEEP DO YOU NEED FOR GOOD HEALTH???


                               AGE                                                           SLEEP HOURS PER NIGHT

Newborns (1 to 2 months)                                                 14 to 18 hours

Infants (3 to 11 months)                                                     13 to 16 hours

Toddlers (1 to 3 years)                                                       12 to 14 hours

Preschoolers (3 to 5 years)                                                11 to 13 hours

Children (5 to 12 years)                                                      10 to 11 hours

Teens (13 to 17 years)                                                         9 to 10 hours  

                Adults (18 and up)                                                              7 to 9 hours                                                  


ARE YOU HAVING ENOUGH SLEEP???


Kalau kamu perasan kan, jadual tu, semakin besar umur individu itu, semakin kurang masa tidur dia kan..Salah satu sebabnya adalah faktor tumbesaran, kalau dah adult tu..maw besar macam mana lagikan..memang setakat itu ja lah kamu membesar ya..So terima lah hakikat waktu tidur yang cukup untuk kamu hanya diantara 7 hingga 9 jam sahaja. Kalau kurang dari itu memang kamu tidak akan mendapatkan rehat yang cukup..akibatnya kamu akan mudah sakit dan kekurangan tenaga atau tidak bermaya. Tapi terlalu tidur pun tidak bagus juga ya....nanti badan kamu juga akan menjadi lemah sebab semua otot2 dalam badan kamu akan jadi malas! So, jangan terlalu tidur okay!

Untuk yang bergelar parents itu, jangan kamu heran baby kamu asyik tidur ja...baru ja menyusu, sudah terlelap, baru saja terjaga sekijap, terlelap balik, sebab memang begitu lah aktiviti mereka yang masih baby...tidurrrrrrrrrrr ja. Jangan pula kamu rasa baby kamu tu kurang aktif sebab tu asyik tidur... kamu pun pandai2 kasi bangun tu baby...haaaaa..dont..dont..dont...!!! Mereka memang perlukan waktu tidur yang panjang @ lama untuk proses tumbesaran yang sempurna...kamu jangan jeles..hehehe =D

Apa yang saya selalu perhatikan, melalui pengalaman saya dengan cousin2 saya kecil2 atau anak2 buah yang berumur 3 hingga 5 tahun dorang tidur memang kaw2...contohnya malam mereka tidur dari jam 10 begitu....and esok dia mereka akan bangun yang hampir2 tengari sudah ^^

So, pandai2 lah jaga masa tidur kamu. Yang ada penyakit insomnia atau gejala susah tidur, perlu dirujuk Doktor..mesti akan ada jalan penyelesaian untuk masalah kamu itu. Yang suka tidur sehingga tidur berlebihan tu, saya nasihatkan kurang2 kan lah ya..cari lah aktiviti atau hobi yang lebih baik contohnya, jogging sambil tidur, berbasikal sambil tidur, atau menari sambil tidur...kamu pasti sihat walafiat =D

Okay, tu ja entry kali ini...

Selamat berkerja,  jangan malas2....

Bye for now ^^


No comments:

Post a Comment