Sunday, July 13, 2014

Lidah lebih tajam dari Pedang....

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjC8BNQHDgm6Ck7ovwWaE4nFi6ysnF4vrcSEFoNymwiWuQsiri9NptgJPKDRYdjbwmwGIXuQEkYqOWvQLehITdj1QHXx9FORRsmvojWT98KEut7sqJWAJUnqKuFtzWB3fbxFmUY8C_5mlw/s400/tongue.jpg 


Syalom anak2 Tuhan...
Haleluyah! Haleluyah! Haleluyah!
Syukur kerna kita masih diberikan kesempatan untuk bernafas dan memuji Dia!

Tadi pagi ms.vie breakfast dengan aunty Saran and mummy, kami makan roti canai..dap..dap..dapnyer hihi..Sorry kepada yang berpuasa, sabar ya, nanti 6.30 pm boleh berbuka sudah and cepat2 cari roti canai ok? =D

Okay, lupakan tentang hal makanan dulu, sekarang mari kita melihat bersama2 apakah maksud disebalik tajuk entry ms.vie ni.

Dulu, ms.vie tidak faham sangat, kenapa lidah itu dikatakan lebih tajam dari pedang? rasanya pedang tu lebih tajam lah kan...apa pula lidah yang lemah lembut tu boleh jadi tajam? kalau betul lidah tu tajam, mesti dah berdarah2 mulut ms.vie ni..kan?kan?kekeke...

Lama2..bila ms.vie sudah meningkat dewasa, sudah mengalami sendiri, barulah ms.vie mengerti..Oh! Rupanya begitu..Oh! Rupanya begini....

Kalau dilihat fizikal lidah itu sendiri, memanglah tak logik, lidah tiba2 boleh jadi pedang?..hihi..lucu! Tetapi jika kita fahamkan maksud disebalik ayat itu, Ya! Memang sangat BETUL!

 Sebab tu ada orang cakap, "Hati2 dengan lidahmu, dan peliharalah ia" sebab kadang2 kita takkan tahu ada bahasa2 atau perkataan2 yang keluar dari mulut kita yang akan menyakiti hati orang. Mungkin ia secara sengaja atau tidak tersengaja, tetapi "Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata badan binasa"
Apa yang diucapkan, sudah tidak boleh diambil balik, seperti masa yang sudah berlalu, sudah tidak boleh diulang kembali. 

"Ada orang yang lancang mulutnya seperti tikaman pedang, tetapi lidah orang bijak mendatangkan kesembuhan"-( Ams 12:18)

Tidak susah untuk mengucapkan hal2 yang baik, jika terang hatinya, terang juga budi bicaranya, ada beberapa jenis orang yang sukar untuk mengawal lidahnya, apa saja yang diucapkan pasti pedih seperti ditikam2 pedang, ada caranya...


  1. Sebelum bercakap, fikir dulu, ayat apakah yang harus kita ucapkan supaya ayat itu menyedapkan telinga yang mendengar..
  2. Dengan siapakah yang kita bercakap itu, jika teman2, mungkin boleh gunakan bahasa2 anak muda sekarang, tetapi bagaimana jika bercakap dengan orang tua? atau yang lebih dewasa dari kita? Boleh tidak kita gunakan bahasa anak muda? Tentu saja tidak boleh! Hormatilah mereka, dan gunakanlah bahasa2 yang menyenangkan hati mereka.
  3. Jika sudah terlajak perahu, cepat2 lah minta maaf, jangan disebabkan malu, kita tidak berani untuk meminta maaf, kalau kita salah, kita lah yang harus meminta maaf. Sekurang2 hati yang tersakiti itu berasa lega sebab kita sudah mengaku kesalahan.
  4. Lebih baik diam daripada bercakap. Kalau anda sudah sedia maklum yang mulut anda ni lancang, berdiam itu adalah tindakan yang bijak.
Itu saja perkongsian ms.vie harini, nasihat ms.vie, gunakanlah lidah kalian dengan sebijak2nya. Pakailah ia untuk memberkati dan membangun jiwa2 dan bukan untuk menjatuhkan serta menindas mereka =)

**********************

Salam Kasih Yesus Kristus Juruselamat Kita Yang Kekal!

Tuhan Memberkati!

=)

No comments:

Post a Comment