Wednesday, July 9, 2014

Mengasihi satu sama yang lain..

Syalom anak2 Tuhan =)
Hari ini cuaca sedikit mendung, tak panas langsung, sekarang ni kan musim hujan, tambah lagi sejuk aircond..huhu itu yang buat kepala rasa sakit..(ai, salahkan aircond pula..hehe)

Kelmarin cerita tentang cinta, hari ini ms.vie maw cerita tentang mengasihi..eh, macam sambungan cerita hari tu punya pula kan..hihi kebetulan rasa dihati macam maw kongsi tentang Mengasihi sesama sendiri...

Siapa yang pernah sakit hati?

Siapa yang pernah berdendam?

Siapa yang pernah iri hati?

Stop!!Stop!!Stop!!

Berhentilah miliki perasaan seperti di atas..bagaimana pun perbuatan orang2 disekeliling kita yang menyakiti hati kita, harus lah kita menerima dengan hati yang tenang dan memaafkannya..Mungkin mereka tidak sedar dengan perbuatan mereka, biasalah kalau orang sudah marah, kadang2 susah maw control kemarahan tu sehingga mereka terlalu mudah untuk mengeluarkan perkataan2 yang tidak sepatutnya di ucapkan. 

Berdendam? OKay, ms.vie ada seorang kenalan lelaki nama dia Tirex (bukan nama sebenar) Dia ni seorang yang sangat sensitif, mudah terluka dan cepat ambil hati (pelik juga lelaki yang sensitif ni kan..hihi) Hampir satu pejabat dengannya, dia tidak suka. Sikit2 mengadu benci dengan orang tu, benci dengan orang ni, benci..benci..benci..tidak habis2 dengan benci! Besar betul kebencian dia sampai hari2 ada ja orang yang dia benci..huhu..

Ms.vie ada bagitahu dengan Tirex ni, jangan benci2 orang, bila kita tidak suka orang lain, tidak ada mustahil orang lain juga tidak suka kita. My mom selalu advice ms.vie, biar orang buat kita, jangan kita buat orang. Faham kan? Erti kata lain, macam mana pun orang buat jahat dengan kita, jangan sesekali membalas kejahatan dengan kejahatan, "Janganlah membalas kejahatan dengan kejahatan, lakukanlah apa yang baik bagi semua orang" - (Rom 12:17) Satu cara yang baik untuk menentang kejahatan adalah berbuatlah baik dengan mereka =)

Haruslah kita mengasihi satu sama yang lain, kerna itu lah perintah Allah kepada umatNya (Yoh 15:17)
"Tetapi AKu berkata kepadamu : Kasihilah musuhmu dan berdoalah bagi mereka yang menganiaya kamu" (Mat 5: 44)

TIdak kiralah samada teman baik kamu menganiaya kamu, teman sepejabat, saudara kamu, or even adik beradik kamu sekalipun..bersedia lah untuk mengampuni mereka, milikilah hati seperti hati Bapa.

Jika kamu diberi racun, berilah mereka MADU, jika kamu diberi duri, berilah mereka BUNGA. Kerna Kasih itu tiada ternilai dari apapun yang berharga di dunia ni =)

Demikian perkongsian ms.vie hari ini..Semoga kalian diberkati ya! 

***************

=)

No comments:

Post a Comment